تبلیغات
بــــــــــرهان و عــــــــــرفان - احکام عزاداری ابا عبدالله الحسین(علیه السلام)


  احکام عزاداری ابا عبدالله الحسین ( ع )

پاسخ به همه شبهات


سوال1) خواندن روضه های دروغ چه حکمی دارد؟
همه مراجع: حرام است.
سوال2) آیا هروله کردن ( بالا وپایین پریدن ) در عزاداری یا جشن یا حتی عزاداری امام حسین (ع) جایز است یا خیر؟
آیت الله مکارم: عزاداری خامس آل عبا(علیه السلام) از افضل قربات است و چنین مجالسی باید مرکز نشر و گسترش معارف اهل بیت(علیهم السلام) باشد و از این گونه کارها پرهیز شود.
 آیت الله علامه جوادی آملی: هروله، ذاتاً اشکال ندارد، ولى اگر موجب وهن عزادارى شود، اشکال دارد.
 آیت الله سیستانی: اشکال ندارد.
 
سوال3) برخى مدّاحان درباره اهل بیت ـ علیهم‏السّلام ـ غلّو مى‏کنند، تعابیرى مانند الوهیّت درباره آن بزرگواران به کار مى‏برند، شعرها را به گونه‏اى با صدا مى‏خوانند که شنوندگان را به حرکت مى‏آورد، گاهى در مقام خضوع و خشوع خود را تشبیه به حیوانات ـ مانند سگ ـ مى‏کنند یا حتّى گاهى صداى آن‏ها را در مى‏آورند. آیا این کارها از لحاظ شرع چه حکمى دارد؟
آیت الله العظمی بهجت: این کارها خلاف احتیاط است، بلکه اگر به طورى باشد که اهانت به آن ذوات مقدسه ـ علیهم‏السّلام ـ باشد، به عنوان ثانوى حرام قطعى است.
آیت الله علامه جوادی آملی: در تمام مراسم، لازم است از غلو پرهیز شود..‏
آیت الله مکارم:آرى مطالبى در این زمینه گفته ایم و ان شاءالله در سایت قرار خواهیم داد زیرا اخیراً بعضى از مداحان ناآگاه و بى خبر اشعار کفرآمیزى را در مجالس عزادارى مى خوانند که اگر معنى آن را بفهمند سبب خروج آنها از اسلام مى شود. بر همه لازم است که امر به معروف و نهى از منکر را در این مسئله مهم فراموش نکنند و جاهلان خطاکار را به وظائف خود آشنا سازند و بهانه به دست دشمنان بهانه جو ندهند و لازم است از چنین مجالسى دورى کنند.

سوال4) میخواستم نظر حضرت عالی وشرعی ونحوه حلال یا حرام را درباره لخت شدن افراد در هیئت های مذهبی که جهت سینه زنی انجام می گیرد را بدانم؟
آیت الله مکارم: برهنه شدن در مراسم عزاداری چه در حضور زنان و چه در غیاب آنها حرام است.
آیت الله سیستانی: اشکال ندارد.

سوال5)آیا گوش کردن به نوار های « سید جواد ذاکر» مورد اشکال است ؟
آیت الله مکارم: بلی کسانی که در شورهایشان اشعار کفرآمیز با مطالب موهن و زننده است گوش کردن به نوارشان جایز نیست.
 
سوال6) استعمال طبل و سنج و نى درعزادارى چه حکمى دارد؟
رهبر انقلاب: استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.
آیت الله العظمی بهجت: اشکال دارد.
آیت الله مکارم: هرگاه آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد باشد جائز نیست اما استفاده از طبل وسنج در این مراسم
آن چنان که معمول است و آهنگ لهوى در آن نیست اشکالى ندارد.

سوال7) آیا صداى شیپور و طبل و دُهل در تعزیه حرام است؟
اکثر مراجع:اگر لهوی نباشد حرام نیست.
آیت الله العظمی بهجت: بنابر احتیاط واجب حرام است.

سوال8)  زنجیرزنى چه حکمى دارد؟
آیت الله بهجت: اشکال ندارد.
رهبر انقلاب: اگر استفاده از زنجیرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنى قابل
توجهى گردد، جایز نیست.

سوال9) شرکت در جمعى که گمان مى‏رود با ریا عزادارى مى‏کنند، چگونه است؟
آیت الله بهجت: شما خودتان سعى کنید که عملتان با اخلاص باشد.

سوال10) نظر شریف حضرتعالى نسبت به ادامه حرکت دسته‏هاى عزادارى در شبهاى محرم تا نصف شب
همراه با استفاده از طبل و نى چیست؟
رهبر انقلاب: به راه انداختن دسته‏هاى عزادارى براى سیدالشهدا و اصحاب او(علیهم‌السلام) و شرکت در امثال این مراسم امر بسیار پسندیده ومطلوبى است و از بزرگترین اعمالى است که انسان را به خداوند نزدیک مى‏کند، ولى باید از هر عملى که باعث اذیّت دیگران مى‏شود و یا فى‏نفسه از نظر شرعى حرام است، پرهیز کرد.

سوال11) در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مى‏شود که علاوه بر اینکه باعث بدنام شدن مذهب شیعه اثنى عشرى در انظار علما و پیروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى‏شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به این اشخاص وارد مى‏کند و همچنین موجب توهین به مذهب مى‏گردد، نظر شریف حضرتعالى در این‌باره چیست؟
رهبر انقلاب: هر کارى که براى انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفى نیست که بیشتر این امور باعث بدنامى و وهن مذهب اهل بیت(علیهم‌السلام) مى‏شود و این از بزرگترین ضررها و خسارتهاست.
آیت الله علامه جوادی آملی: چیزى که در شرایط کنونى، مایه‌ی وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جایز ‏نیست. 
آیت الله سیستانی: باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود.

سؤال 12) آیا قمه زدن به‌طور مخفى حلال است یا اینکه فتواى شریف حضرت عالى عمومیت دارد؟
رهبر انقلاب: قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏شود و سابقه‏اى در عصر ائمه(علیهم‌السلام) و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم(علیه‌السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏شود بنا بر این در هیچ حالتى جایز نیست.

سوال13) گفتن ذکرهایى مثل خداى من حسین است، من على‌اللّهیم و لا إله إلاّ فاطمه، چه ‏حکمى دارد؟
 آیت الله علامه جوادی آملی:  باید ترک شود.
 
سوال14) آیا در مجالس عزاداری، ناله وشیون بلند سر دادن و محکم به سر و صورت و دست کوبیدن جایز است ؟
آیت الله سیستانی: اشکال ندارد.
آیت الله مکارم:از حد متعارف نباید خارج شود.
 
سوال15) میخواستم نظر حضرت عالی وشرعی ونحوه حلال یا حرام را درباره لخت شدن افراد در هیئت های مذهبی که جهت سینه زنی انجام می گیرد را بدانم؟
آیت الله مکارم: برهنه شدن در مراسم عزاداری چه در حضور زنان و چه در غیاب آنها حرام است.
آیت الله سیستانی: اشکال ندارد.
 
سوال16) آیا جائز است در مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) به بدن جراحت وارد کرد؟
آیت الله مکارم: عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی است ولی لازم است از هر کاری که به بدن آسیب می رساند یا موجب وهن مذهب می گردد خودداری شود.
 
سوال17) بردن الفاظی چون « ما همه سگ حسینیم » در مجالس عزاداری امام حسین (ع) اشکالی دارد؟
آیت الله مکارم: عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی است ولی باید از سخنان و اشعاری که متناسب با عزاداران اهل البیت نیست جداً خودداری شود زیرا حضرت سیدالشهدا از این گونه امور بیزار است.
 
سوال19)
1ـ سرودن و خواندن شعرهایى که در آن از الفاظى نامناسب (مثل سگ و الاغ و رقّاص و مانند آن) استفاده شده، و الفاظ مذکور را به ساحت مقدّس ائمّه اطهار(علیهم السلام)و خودشان نسبت مى دهند چه حکمى دارد؟
2ـ آیا تقلید صداى سگ، یا الاغ، یا کبوتر در موقع سینه زدن، جهت اظهار عجز در مقابل ائمّه(علیهم السلام) جایز است؟
3ـ سینه زدن و زنجیر زدن بر سینه و شانه به صورت نشسته، یا در حال ایستاده به طورى که بدن لخت باشد، و سینه انسان بسیار سرخ شود، یا خون بیاید، و همچنین هروله کردن و بالا و پایین پریدن در هنگام سینه زدن چه حکمى دارد؟
4ـ آیا به کار بردن لفظ «حُوُسین» به جاى «حسین»(علیه السلام) جایز است؟
5ـ فریاد کشیدن، و کوبیدن سر به در و دیوار و زمین، در جلسات عزادارى چه حکمى دارد؟
 
آیت الله مکارم:باید از هرگونه کارى که باعث هتک حرمت آن بزرگواران مى شود، و موجب وهن مذهب در نظر دیگران مى گردد، و به بدن آسیب مى رساند پرهی گردد تعبیراتى که در عرف توهین آمیز است، مانند نسبت سگ به خود دادن، یا صداى حیوانات در آوردن، هیچ کدام مناسب مجالس عزادارى نیست. و باید به همه نصیحت کنند که از این امور، که باعث وهن این مراسم بزرگ مى شود، و موجب ناراحتى حضرت بقیة الله مى گردد، پرهیز کنند

20) در بعضى از مساجد در ایام عزادارى از عَلَم‏هاى متعددى استفاده مى‏شود که داراى تزئینات زیاد و گرانبهایى است و گاهى موجب سوال متدینین از اصل فلسفه آنها مى‏گردد و در برنامه‏هاى تبلیغى خلل ایجاد مى‏کند و حتّى با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حکم شرعى در این رابطه چیست؟
رهبر انقلاب: اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفى مسجد منافات داشته باشد و یا براى نمازگزاران مزاحمت ایجاد کند، اشکال دارد.

21) در بعضى از هیأت‏هاى مذهبى مصیبت‏هایى خوانده مى‏شود که مستند به مقتل معتبرى نیست و از هیچ عالم یا مرجعى هم شنیده نشده است و هنگامى که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال مى‏شود، پاسخ مى‏دهند که اهل بیت(علیهم‌السلام) اینگونه به ما فهمانده‏اند و یا ما را راهنمایى کرده‏اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط گفته‏هاى علما نمى‏باشد بلکه گاهى بعضى از امور براى مدّاح یا خطیب حسینى از راه الهام و مکاشفه مکشوف مى‏شود،سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتى که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟
رهبر انقلاب: نقل مطالب به‌صورت مزبور بدون اینکه مستند به روایتى باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعى ندارد مگر آنکه نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهى از منکر است به شرطى که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد.

22) استفاده از آلات موسیقى مانند اُرگ (از آلات موسیقى و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آنها در مراسم عزادارى چه حکمى دارد؟
رهبر انقلاب: استفاده از آلات موسیقى، مناسب با عزادارى سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى که از قدیم متداول بوده برگزار شود.

 23)آیا جایز است زنان با حفظ حجاب و پوشیدن لباس خاصى که بدن آنان را بپوشاند، در دسته‏هاى سینه‌زنى و زنجیرزنى شرکت کنند؟
رهبر انقلاب: شرکت زنان در دسته‏هاى سینه زنى و زنجیر زنى شایسته نیست.

24)معیار شرعى ضرر اعم از جسمى یا روحى چیست؟
رهبر انقلاب: معیار، ضررى است که در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه باشد.


والحمد لله اولا و آخرا

میرزا





تاریخ : یکشنبه 19 آبان 1392 | 06:22 ب.ظ | نویسنده : میرزا | نظرات

  • paper | پرشین تم | خرید بک لینک