تبلیغات
بــــــــــرهان و عــــــــــرفان - مکاشفات رحمانی و شیطانی در سیر و سلوک عرفانی


مکاشفات رحمانی و شیطانی در سیر و سلوک عرفانی


مولوى در دفتر دوم مثنوى گوید:


ترس و نومیدیت دان آواز غول   مى كشد گوش تو تا قعر سفول  
هر ندایى كه تو را بالا كشید   آن ندایى دان كه از بالا رسید  
هر ندایى كه تو را حرص آورد   بانگ گرگى دان كه او مردم درد
 

چون رزق نفس ناطقه انسانى در آسمان است كه و فى السماء رزقكم و ما توعدون .(ذاریات /22) و این همان روزى معنوى او از علوم و معارف است كه از آن به القاء ربانى نام برده مى شود و اگر صدایى در خواب و یا بیدارى به گوش انسان برسد كه موجب ارتقاء وجودى وى گردد معلوم است كه این نداى آسمانى است و از واردات رحمانى است . و هر صدایى كه به انسان روى آورد و سبب قوت نفسانى او بسوى ملكوت اعلى نشود و او را خاكى و زمینى بار آورد آن شیطانى است كه از این سوى برخواسته است .
جناب ابن تركه در تمهید القواعد در خاتمه آن بعنوان وصیت از ماتن نقل مى كند براى اینكه مبادا سالك مكاشف بدامن اشتباه افتد و گرفتار آید بهتر آن است كه بعد از تصفیه قلب به قطع علایق تاریك و تیره و نیز تهذیب اخلاق ، به تحصیل علوم حقیقیه فكریه نظریه بپردازد كه تا این علوم بمنزله علوم مقدمى والى باشند براى وصول به معارف ذوقیه زیرا از این علوم یقینى برهانى ملكه ممیزه بدست مى آورد كه میزان وى در مكاشفات قرار مى گیرد و وى واردات صحیح را از فاسد جدا مى سازد.
مهم در این فرمایش همان قطع علایق تیره و تاریكى است كه در فرمایش بلند مولاى مكرمم به عنوان طهارت از آن نام برده شده است .
سالك راه باید در نزد خضر راه قرار گیرد و با وى ظلمات را طى كند تا به سرچشمه مقصود راه یابد. آنگاه كه متحلى به اسماء الله شد و حقایق الهیه بر جانش نشست و مقام ولایت را یافت ، خود معیار حق و باطل مى گردد و از آن به بعد تشخیص صحیح از فاسد در خود وى انجام مى گیرد وگرنه نباید از كامل مكمل و خضر راه جدا شود و باید تمام یافته ها و مشهوداتش را به وى عرضه دارد تا با میزان او حل مشكل نماید؛ اگر چه معیاراتم همه مكاشفات كشف تام و اتم محمدى (صلى الله علیه و آله و سلم ) یعنى قرآن كریم است . فتدبر.



تاریخ : دوشنبه 17 تیر 1392 | 12:47 ب.ظ | نویسنده : میرزا | نظرات

  • paper | پرشین تم | خرید بک لینک